THE ART OF CRAFTING A RESEARCH QUESTION

Authors

  • Alesandra  Perazzoli de Souza Enfermeira. Professora, Graduação em Enfermagem, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) / Videira. Santa Catarina (SC), Brasil. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC). Doutoranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC). https://orcid.org/0000-0001-6115-1388
  • Astrogildo do Amaral Enfermeiro, Professor. Graduação em Enfermagem pelo Instituto Educacional Luterano de Santa Catarina (IELUSC), Joinville. Santa Catarina (SC), Brasil. Mestre em Políticas Públicas pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Doutorado em Enfermagem pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC). https://orcid.org/0009-0007-7519-2376

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i310p10161-10166

Keywords:

Research; Health research; Decision-making; Investigation; Evidence gaps.

Abstract

Creativity in question formulation has an impact on the entire research process, seeking to fill knowledge gaps, generate insights, instigate reflections and try to solve previously unsolvable problems. Objective: To reflect on the fundamental principles involved in formulating research questions. Method: A critical and reflective study on emerging trends, gaps and perspectives, contributing to a deeper understanding of the complexity involved in formulating research questions. Results: Two categories emerged: "Dimensions" and "Parameters", which are essential when formulating a research question". Discussion: Academics and advisors face difficulties in identifying essential elements in a strategic and objective research question, denouncing the uncertainty it causes for understanding and investigating phenomena. It must be supported by a paradigm of intelegibility, logical relationship and epistemological coherence, supporting the author in explaining his or her voice. Conclusion: The ability to elaborate a research question highlights the mastery of the researcher, transcending the merely linguistic frontier. 

       

 

 

Author Biography

Astrogildo do Amaral, Enfermeiro, Professor. Graduação em Enfermagem pelo Instituto Educacional Luterano de Santa Catarina (IELUSC), Joinville. Santa Catarina (SC), Brasil. Mestre em Políticas Públicas pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Doutorado em Enfermagem pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (PEN/UFSC).

         

 

Translator        

 

 

References

Martins GA. Manual para elaboração de monografias. São Paulo: Editora Atlas; 1994.

Cunha PR da, Magro CBDM, Dias DR. Análise do problema de pesquisa dos artigos científicos publicados no 11o Congresso USP de Controladoria e Contabilidade. Revista de contabilidade e organizações[serial on Internet]. 2012may/aug [cited 2024 jan 4];6(15):123-141. Available from: https://www.revistas.usp.br/rco/article/view/52660.

Gressler LA. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Editora Loyola; 2004.

‌Zilles U. Teoria do conhecimento. Porto Alegre: Paulus Editora; 2006.

Patino CM, Ferreira JC. Developing research questions that make a difference. Jornal Brasileiro de Pneumologia[serial on Internet]. 2016nov/dec [cited 2023 dec 11];42(6):403. Available from: https://www.jornaldepneumologia.com.br/ details/2604/pt-BR/desenvolvendo-perguntas-do-estudo-que-fazem-a-diferenca.

Morin E. O método 6: ética. Porto Alegre: Sulina; 2005.

Pinto MGLC. A escrita académica: um jogo de forças entre a geração de ideias e a sua concretização. Signo[serial on Internet]. 2016jan/jun [cited 2023 dec 11];1(1):53-53. Available from: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7325.

Pinto MGLC. Da “manta de retalhos” ao “tapete de Arraiolos”: transformação de tecedura também aplicável à escrita académica. Anais Atas do V SIMELP - Simpósio Mundial de Estudos de Língua Portuguesa; 8-10 outubro 2017; Itália. Itália, SIMELP; 2017.

Burón J. Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. 7ª ed. Bilbao: Ed. Mensajero; 2006.

Anjos NST dos, Portilho BCR. Elaboração da pergunta de pesquisa. In: Mendonça AVM e Sousa MF, organizadores. Métodos e técnicas de pesquisa qualitativa em saúde. 1ª ed. Brasília: ECoS; 2021. p. 73-85.

Marquesi SC. Originalidade na escrita acadêmica: a pergunta de pesquisa em foco. Linguarum Arena[serial on Internet]. 2021 [cited 2023 dec 11];12:115-129. Available from: https://ojs.letras.up.pt/index.php/LinguarumArena/article/view/11044.

Marquesi SC. Escritura y reescritura de textos académicos en el posgrado:la retextualización en foco. Revista de lenguaje, edición y cultura escrita. 2010;9:49-60.

Coeli CM, Carvalho MS, Lima LD de. A importância da pergunta de pesquisa na análise de dados epidemiológicos. Cadernos de Saúde Pública[serial on Internet]. 2021may [cited 2023 dec 4];37(5):1-2. Available from: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/7603.

Epstein L, King G. Pesquisa empírica em direito: as regras de inferência. São Paulo: Direito GV; 2013.

Günther H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: teoria e pesquisa[serial on Internet]. 2006aug [cited 2023 dec 11];22(2):201-209. Available from: https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/?lang=pt#.

Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady DG, Newman TB. Designing Clinical Research. 4ª ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins; 2013.

Brito ERB de. Desenho de Pesquisa. In: Mendonça AVM e Sousa MF, organizadores. Métodos e técnicas de pesquisa qualitativa em saúde. 1ª ed. Brasília: ECoS; 2021. p. 63-72.

Clarke M, Oxman AD. Cochrane reviewers’ handbook 4.1.5. Oxford: The Cochrane Collaboration; 2002.

Moreira E, Caleffe LG. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP e A Editora; 2006.

Published

2024-04-03

How to Cite

 Perazzoli de Souza, A., & do Amaral, A. (2024). THE ART OF CRAFTING A RESEARCH QUESTION. Nursing (Edição Brasileira), 27(310), 10161–10166. https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i310p10161-10166

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Categories