ALGORITHM ELABORATION FOR QUICK INTERPRETATION OF THE MAIN HEART ARRYTHMIAS IN THE ELECTROCARDIOGRAM

Authors

  • Maria Fernanda Silveira Scarcella Universidade Estadual de Montes Claros
  • Talita Ferreira Ribeiro
  • Micaela Santos Pereira
  • Artemísia Xavier Barbosa
  • Simone Aparecida de Souza Freitas
  • Flávia Mariana Mendes Diniz

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2023v26i300p9625-9632

Keywords:

Educação em saúde, Eletrocardiograma, Arritmias cardíacas

Abstract

Objective: to report the development of an algorithm to facilitate the rapid interpretation of the main cardiac arrhythmias on the electrocardiogram. Method: descriptive, exploratory study, with a qualitative approach, of the experience report type, carried out through an intervention project in health education during the year 2021. Results: the elaboration of the algorithm called Scaritmo contributed to systematize the stages of identification of cardiac arrhythmias, favoring the didactic process and student learning and optimizing the rapid interpretation of the electrocardiogram. Conclusion: the use of the Scaritmo algorithm allows the theoretical-practical systematization of the necessary steps for the interpretation of the electrocardiogram, making its evaluation more didactic and assertive by the examiner in training.

References

World Healt Organization. Cardiovascular diseases, 2023. Disponível em: https://www.who.int/health-topics/cardiovascular-diseases#tab=tab_1.

Centro de informações sobre saúde e álcool (CISA), 2021. Disponível em: https://cisa.org.br/sua-saude/entrevistas/artigo/item/305-como-o-alcool-interfere-na-saude-do-seu-coracao.

Reis HJL, Guimarães HP, Zazula AD, Vasque RG, Lopes RD. ECG: Manual prático de eletrocardiograma. 1º edição, São Paulo, editora Atheneu, 2013.

Sociedade Brasileira de Arritmias Cardíacas (SOBRAC). Arritmias cardíacas: Mitos e verdades, 2023. Disponível em: https://sobrac.org/publico-geral/?page_id=4026.

Connie W. Tsao, Aaron W. Aday, Zaid I. Almarzooq, Cheryl A.M. Anderson, Pankaj Arora, Christy L. Avery, Carissa M. Baker-Smith, Andrea Z. Beaton, Amelia K. et al. Heart Disease and Stroke Statistics—2023 Update: A Report From the American Heart Association. Circulation. 2023 February; 147 (8): 93-621. Disponível em:https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIR.0000000000001123.

Kristin E. Sandau, Marjorie Funk, Andrew Auerbach, Gregory W. Barsness, Kay Blum, Maria Cvach, Rachel Lampert, Jeanine L. May, George M. McDaniel, Marco V. Perez, Sue Sendelbach, Claire E. Sommargren and Paul J. Wang. Update to Practice Standards for Electrocardiographic Monitoring in Hospital Settings: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation. 2017; 136 (9): 273-344. Disponível em: https://www.ahajournals.org/doi/epub/10.1161/CIR.0000000000000527.

Nascimento RM, Rosenstock LI. Dificuldade dos alunos de enfermagem na interpretação de ECG e o uso da tecnologia para o aprendizado [tese]. UNIESP- centro universitário; 2020.Disponível em: https://www.iesp.edu.br/sistema/uploads/arquivos/publicacoes/dificuldades-dos-alunos-de-enfermagem-na-interpretacao-de-ecg-e-o-uso-da-tecnologia-para-o-aprendizado-autor-nascimento-rodrigo-manoel-do-.pdf.

Saffi MAL, Bonfada MS. Conhecimento do enfermeiro no manejo e interpretação do eletrocardiograma. Revista baiana enfermagem. 2018; 32e26004. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/26004/16995.

Marjorie Funk, Kristopher P. Fennie, Kimberly E. Stephens, Jeanine L. May, Catherine G. Winkler, Barbara J. Drew, Barbara Borman, Stephanie Calcasola et al. Association of Implementation of Practice Standards for Electrocardiographic Monitoring With Nurses’ Knowledge, Quality of Care, and Patient OutcomesFindings From the Practical Use of the Latest Standards of Electrocardiography (PULSE) Trial. Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes. 2017 February; 10 (2). Disponível em: https://doi.org/10.1161/CIRCOUTCOMES.116.003132.

Lima CJ, Coelho RA, Medeiros MS, Kubrusly M, Marçal E, Júnior AA. Desenvolvimento e validação de um aplicativo móvel para o ensino de eletrocardiograma. Revista Brasileira Educação medicina. 2019; 43 (1): 166-174. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/PG5MPGh93F6wQMs6zdbNytD/?format=pdf&lang=pt.

Pontes PA, Chaves RO, Castro RC, Souza EF, Seruffo MC, Francês CR. Educational software appliedin teaching eletrocardiogram systematic review. BioMed research international.2018 Mar;15. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29736398/.

Nascimento TJ, Fernandes SR de S. Formação docente, metodologias ativas e problematização: diálogos com Paulo Freire. Rev. Ini. Doc [Internet]. 22º de dezembro de 2021 [citado 5º de abril de 2023];6(2):526-48. Disponível em: s://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9292

Colares KTP; Oliveira W de. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 300 - 320, jan. 2019. ISSN 2359-0424. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/36910>

Junqueira SR, Oliver FC. A preceptoria em saúde em diferentes cenários de prática. Rev. Docência Ens. Sup. [Internet] 2020 [citado 18º de agosto de 2020];100:1-20. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/13483

Published

2023-06-22

How to Cite

Silveira Scarcella, M. F., Ferreira Ribeiro, T., Santos Pereira, M., Xavier Barbosa, A., de Souza Freitas, S. A., & Mendes Diniz, F. M. (2023). ALGORITHM ELABORATION FOR QUICK INTERPRETATION OF THE MAIN HEART ARRYTHMIAS IN THE ELECTROCARDIOGRAM. Nursing Edição Brasileira, 26(300), 9625–9632. https://doi.org/10.36489/nursing.2023v26i300p9625-9632

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos